Ohälsa

Nedan kan ni läsa lite om Träning när den har blivit skadlig bland annat Ortorexi, Anorexi och Bulimi. Det är viktigt att vara uppmärksam på vissa varningssignaler så att man så snabbt som möjligt kan söka hjälp eller hjälpa personer i ens närhet om de visar tecken på att falla in i ett ohälsosamt beteende. Det är nämligen väldigt svårt för en person som blivit drabbad att se detta själv.

Fysisk inaktivitet är i dag ett stort problem och många brottas med en stillasittande livsstil och övervikt men det har blivit allt mer vanligt med överdriven träning. Forskningen har visat att överdriven träning kan liknas med ett drogmissbruk och i vissa fall kan man koppla det till ätstörningar. Ett träningsberoende kan orsaka lidande både fysiskt och psykiskt och kan dessutom begränsa människans liv.

Träningsberoende /Ortorexia nevrosa
Vissa personer utvecklar ett  så starkt beroende av regelbunden träning att ett avbrott i träningen (pga sjukdom, skador, resor eller annat) kan utlösa kraftiga abstinensbesvär. Beroendet anses kraftigt när extremt nyttig kost i väldigt små portioner och mycket träning upptar en stor del av personens vakna tid. Likaså när möten, jobb, träff med kompisar eller andra engagemang anpassas efter träningen eller när personen som förr varit på ett visst sätt förändras kraftigt i sin personlighet och vill ha total kontroll på mat och träning. Personer med ortorexi tränar oavsett väder och vind eller skador och får extrem abstinens och skuldkänslor då de inte kan träna. Vanligt är att de börjar gå på olika dieter för att kompensera ett avbrott från träningen för att de är rädda att gå upp i vikt. Andra vanliga tecken på att en person är sjuk i ortorexi är att de pratar gärna om träning och kost med andra, lagar mat och letar recept, de vill visa att de själva är duktiga som äter så nyttigt och tränar så mycket. De räknar slaviskt kalorier och för ofta träningsdagbok över allt de gjort på en dag och vad de ätit. De är oftast sjukligt smala på gränsen till magra om det gått riktigt långt, de kan ljuga om sin vikt att de väger mer än vad de egentligen gör, likaså ljuga om att de äter glass och godis för att slippa frågor.  Om någon i deras närhet kommenterar deras viktnedgång och frågar om de äter eller har ätit blir de oftast väldigt upprörda eftersom de själva inte förstår att de är sjuka. En vanlig reaktion är att de tror att omvärlden är avundsjuk på deras ”nyttiga” livsstil när de i själv verket bara försöker hjälpa personen. Allt kretsar kring deras mat och träning och andra saker i livet blir inte lika viktiga. Om du tycker att detta stämmer in på dig själv eller på personer i din närhet är det hög tid att söka hjälp av människor som jobbar med detta.

Utifrån ett idottspsykologiskt perspektiv kan träningsberoende delas in i ett positivt och ett negativt beroende. Positivt beroende kännetecknas av att personen upplever träning och kost som en viktig del av livet tillsammans med familj, vänner, arbete och andra fritidsintressen. Det negativa beroendet kännetecknas av att personens liv begränsas av träningen och kosten och att dessa två kontrollerar dennes liv. Personen får abstinensbesvär om den tvingas avstå från träningen längre än 24-36 timmar, samt om den skulle hamna i en situation där den tvingas äta annat än den tänkt sig.

Några varningssignaler:

1. Tolerans. Blir du allt mer tolerant mot din träningsdos? Är det inte längre en utmaning att springa en mil?  Tar du en sväng förbi gymmet på vägen tillbaka för ett tungt styrkepass? Att hela tiden behöva öka mängden träning för att känna sig nöjd kan vara ett tecken på ett ohälsosamt beroende.
2. Kontroll. Tycker du att det är svårt att hålla dig ifrån gymmet? Det ska inte vara några problem att lägga ifrån sig vikterna en dag och ägna sig åt något annat, var uppmärksam på om det skulle kännas omöjligt att avstå träningen en dag.
3. Tid. Bortprioriterar du att träffa dina vänner en fredagskväll för att du ska upp tidigt lördag morgon och köra ett spinningpass? Känns det jobbigt att resa bort för att du då kommer att missa några träningspass? När träningen får högre prioritet än allt annat är det dags att stanna upp och ta en titt på situationen.
4. Abstinens. Blir du rastlös, irriterad, nervös och får skuldkänslor om du måste ta vara borta från träningen, till exempel på grund av sjukdom eller skada

Personer med ortorexi upplevs ofta som att de har kontroll, är karaktärsfasta och verkar leva ett sunt liv. De säger att de mår hur bra som helst och deras livsstil kan till och med verka hälsosam enligt dagens kroppsideal. De drabbade kan dock uppleva att deras mat- och träningstänkande upptar all tankeverksamhet och hindrar dem från att leva ett normalt liv. Även om de försöker vända sitt tankemönster och beteende har de svårt att göra det på egen hand. De flesta av oss som tränar regelbundet kan säkert känna igen oss i minst en eller ett par av ovanstående situationer och att passionen för träning ibland ”tippar över” och blir tvångsmässig. Kanske då livet vänds upp och ned och gymmet blir en trygg plats där du kan samla kraft. Men var vaksam på om det mesta i texten ovan skulle stämma in för då är det högst troligt att det gått för långt.

Några tips för att säkerställa att ens eventuella beroende är positivt: Lyssna på din kropp. Planera in vilodagar i förväg men ta dem även när det känns som att det behövs, träna aldrig om du är sjuk eller skadad – det kan få mycket allvarliga konsekvenser, mixa intensiteten på din träning (blanda högintensiva och lågintensiva pass) och slutligen sätt realistiska mål, både kortsiktiga och långsiktiga.

Ätstörningar
Anorexia nervosa (självsvält) eller Bulimia nervosa (hetsätning) kännetecknar ett avvikande ätbeteende, vilket kan yttra sig i att de petar i maten, är helt fokuserade på mat med lågt fett- och kaloriinnehåll och/eller avvikande från matbordet under eller efter måltider för att kräka upp maten. De är extremt fokuserade på en egna kroppsvikten och vill minska i vikt på grund av att de är rädda för fetma, de får skuldkänslor i samband med födointag, och väger sig ständigt. En extrem viktminskning är en varningssignal att något inte står rätt till. De psykologiska förklaringar till anorexi och bulimi är bland annat en bristande självkänsla och ett negativt perfektionismmönster. Behandling av dessa kräver därför psykologhjälp.

Leave a comment

Lämna ett svar