Träning

För att uppnå en hälsosam livsstil är det viktigt att det finns en god balans mellan träning, kost och vila/återhämtning. Träning bryter ner kroppen och kost och vila bygger upp kroppen. Viktigt att tänka på är att aldrig träna på tom mage och likaså att fylla på med mat och vätska efter ett pass för att kroppen ska ha något att förbränna. Tränar du hårt är det bra att ha vilodagar och växla mellan olika muskelgrupper. Det man tränar blir man bra på så allsidig träning är nyttigt. Det är bra att bryta när man kört en grej väldigt länge för att varva med något annat,  varva låg och högintensiv träning.

Jag leder pass på Loka Brunn. Vattenjumpa, motionsjumpa, tabata, och pilates är pass jag kör. Välkomna dit!!

Vill du och ett gäng kompisar, eller ditt företag köra ett pass (Tabata, Pilates, core, Crosstraining,  motionsgympa eller stavgång är ni välkomna att höra av er. Jag tar då en avgift på 1500:- alltså 150:-/pers om ni är 10 st.

Stavgång/Nordic Walking
Nordic Walking eller stavgång är en utomhus aktivitet där man promenerar med längre steg än vid vanlig gång med hjälp av stavar. Detta är en bra motionsform och energiförbrukningen ökar jämfört med vanlig gång. Några positiva träningseffekter är att den förbättrar uthålligheten i muskulatur kring bröst, skuldror och axlar hos otränade. Man får en bättre kroppshållning. En annan god effekt är att syreupptagningsförmågan ökar. När man gått ett tag med stavar kan man också se att stavgångsträningen ger bättre gångteknik även utan stavar. Man engagerar stora muskelgrupper.
stavlängden ska vara 70% av kroppslängden eller 90 grader i armbågsled.

Teknik och instruktioner
-Rytmisk diagonalgång (höger fot-vänster arm, vänster fot-höger arm
-Avslappnade axlar
– Naturlig rörelse i höfter och överkropp
– Håll stavarna nära kroppen
– Syftet med stavarna är att skjuta överkroppen framåt för jämnare fördelning av kroppstyngd och att det ger lättare och längre steg.
– stavspetsen sätts ner bakom kroppen

1. Håll i stavarna
2. Låt armarna hänga rätt ner och stavarna hänger utmed höftsidorna
3. Börja gå på plan mark, dina armar startar en naturlig pendling
4. Låt stavarna släpa i marken, fortsätt pendla med armarna
5. När du gått ca 25 meter så fortsätter du den pendlande rörelsen, tryck ner spetsen, skjut ifrån….först med höger hand sedan med vänster hand och repetera rörelsen.

 

 

Leave a comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *